9. Een prachtig orgel, en met een verhaal

In negen artikelen hebben we u meegenomen in het verhaal achter het Meere-orgel in de Bethelkerk van Urk. Een verhaal waarin een stuk geschiedenis zit. En waarin de verhaallijnen van de orgels die Meere oorspronkelijk maakte voor IJsselstein (1792) en Montfoort (1805) prachtig samenkomen. Na de restauratie van 2011-2013 heeft het Meere-orgel in totaal 2.019 pijpen en de volgende dispositie:

Hoofdwerk (C-f3)
1.Prestant 8 voet (vanaf a0 dubbel)1792/2013
2.Holpijp 8 voet1792
3.Bourdon 16 voet1792/1911
4.Quintadena 8 voet1792
5.Cornet 4 sterk disc.2013
6.Octaaf 4 voet1792
7.Gemshoorn 4 voet1792/2013
8.Fluijt 4 voet1792/1987
9.Quint 3 voet1911/1952
10.Octaaf 2 voet1792
11.Mixtuur 3 a 6 sterk2013
12.Sesquialtera 2 sterk1805/2013
13.Fagot 16 voet2013
14.Trompet 8 voet2013
   
Onderpositief (C-f3)
15.Prestant 8 voet1911/1987
16.Holpijp 8 voet bas/discant1805
17.Viola di Gamba 8 voet (gr.oct=Hp8)1911
18.Fluijttravers 8 voet (vanaf c1)1805
19.Undamaris 8 voet (vanaf c0)1850/2013
20.Prestant 4 voet1805
21.Fluijt 4 voet1805
22.Quintfluijt 3 voet1792/1987
23.Waldfluijt 2 voet1792
24.Flageolet 1 voet1792
25.Carllion 3 sterk (vanaf a0)2013
26.Dulciaan 8 voet2013
27.Voxhumana 8 voet2013
   
Pedaal (C-d1)
28.Openbas 16 voet1911/2013
29.Subbas 16 voet1911
30.Octaaf 8 voet1911
31.Roerquint 6 voet1982
32.Octaaf 4 voet1911
33.Basuijn 16 voet2013
34.Trompet 8 voet2013
35.Cornet 4 voet2013
   
Tramblant
Tramblant bovenclavier
Copling clavier
Copling Ped. Bovenclavier
Copling Ped. Onderclavier
 
Globale materiaaldatering:
1792Meere (IJsselstein)
1805Meere (Montfoort)
1850Lindsen (Montfoort)
1911Mart Vermeulen
1952Sanders
1982/1987Pels en Van Leeuwen
2013Reil
 
Toonhoogte a1=438-440Hz bij 18°C
Stemming'naar Stef Tuinstra'
 
Als de restauratie van 2011-2013 is afgerond, brengt adviseur Stef Tuinstra zijn eindverslag uit en sluit dat af met de volgende woorden:1

Het is duidelijk geworden dat de restauratiereconstructie van dit uitermate waardevolle instrument een goede investering is geweest, niet alleen vanuit de optiek van het behoud van waardevol cultureel erfgoed, maar ook vanwege de goede vooruitzichten van intensief gebruik in de komende decennia. Dit instrument neemt in de Nederlandse cultuur een geheel eigen plaats in en geeft daar een uniek accent aan. De provincie Flevoland heeft slechts één monumentaal orgel, namelijk het instrument in de Bethelkerk te Urk. Alleen al vanuit dat oogpunt is het integrale herstel, op de wijze zoals deze is uitgevoerd, een unicum. Wanneer in de toekomst de juiste aandacht voor dit bijzondere monument van generatie op generatie wordt overgedragen, waardoor dit unieke stuk cultureel erfgoed duurzaam op gepaste en respectvolle wijze in stand wordt gehouden, zal dit orgel zoals het nu is, vele decennia langer dan voorheen, met haar warme en gloedvolle klanken de toehoorders emotioneel blijvend kunnen raken en een glimp van de eeuwigheid doen laten ervaren.

En daar kunnen we ons van harte bij aansluiten!

Auteur: Jouke Posthumus

Noten:
1.       Tuinstra, Stef (2013) ‘Eindverslag restauratieconstructie Meere-orgel Bethelkerk Urk’, 17 september 2013.

Populaire posts van deze blog

8. De restauratie van 2011-2013

5. 100 jaar Meere op Urk: 1911-2011

7. Een lange aanloop naar de restauratie